نحوه بازنمایی سبک زندگی سلامت‌محور در رسانه‌های گروهی

چکیده

از آنجا که بشر امروزی غرق در رسانه‌های جمعی است، شایسته است با در نظر گرفتن تأثیرات قدرتمند رسانه‌ها، دریابیم که آیا فراگیری و تراکم پیام‌های سلامت‌محور رسانه‌ای، می‌تواند بسترساز انتخاب نوعی سبک زندگی سلامت‌محور برای آحاد جامعه باشد؟ بدیهی است در عصر حاضر اتخاذ سبک زندگی سلامت‌محور به مردماین امکان را می‌دهد تا به عنوان اقدامی پیشگیرانه، بر سلامت خود کنترل و مراقبت بیشتری داشته باشند. در این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوا، پیا‌‌‌‌م‌‌های سلا‌مت‌محور تولید شده در چهار رسانه (رادیو سلامت، تلویزیون، وب‌سایت سلامت‌‌نیوز و هفته‌نامه ‌سلامت) به تفکیک چهار بعد سلامت (جسمانی، اجتماعی، روانی و معنوی) و با نگاهی تطبیقی بررسی و تحلیل شده‌اند.نتایج به دست آمده در بازه زمانی مورد بررسی (در سال ۱۳۹۲) حاکی از آن است که در هر چهار رسانه مذکور، میزان پرداختن به بعد جسمانی سلامت در رتبه نخست قرار دارد و پس از آن ابعاد «اجتماعی»، «روانی» و در نهایت بعد «معنوی» به ترتیب بیشترین فراوانی و مدت زمان را به خود اختصاص داده‌‌اند.

کلیدواژه ها: سبک زندگی سلامت؛ سلامت جسمانی؛ سلامت روانی؛ سلامت اجتماعی

نویسندگان:

رضا خاشعی: دانشجوی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی

محمدسعید ذکایی: دکترای جامعه‌شناسی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی

فصلنامه پژوهش های ارتباطی – دوره ۲۳، شماره ۸۵، بهار ۱۳۹۵٫

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *